Zoeken in deze blog

zondag 20 juli 2014

Pulled Pork

Pulled Pork een klassiek BBQ gerecht uit de USA, maar dan uit mijn zelfgebouwde rookoven. Na enig onderzoek en wat proeverijen, ben ik vorig jaar voor het eerst aan het avontuur. begonnen. Zelf die heerlijke Pulled Pork maken met een kruidige 'bark' en een roze ring. Net onder de korst.

Ik deel graag mijn recept en ervaringen van dit dagje spelen met vuur en rook! Want het is wel wat arbeidsintensief. Neem er dus de tijd voor, en zorg dat je goed pland.

Ingrediƫnten:
2,5 -3 kg procureur of varkensschouder zonder been
60 gram bruine basterd suiker
35 gram zoet paprika poeder
25-35 gram zeezout uit de molen
3 eetlepels zwarte peper uit de molen
2 theelepels knoflook poeder
2 theelepels uien poeder
1 theelepel cayenne peper

Verder:
Plastic folie of een sealbag
Rookoven of BBQ met deksel en thermometer
Houtskool briketten
Aanmaak vloeistof of blokjes
Een kern thermometer

Bereiden:
Meng de kruiden door elkaar tot een mooie kruidenmix (rub). Dep het vlees goed droog met wat keukenpapier en wrijf het daarna goed in met de rub. Ik gebruik dan een grote sealbag om het gemarineerde vlees in te doen en trek het vacuĆ¼m. Maar je kunt het ook in plastic folie wikkelen natuurlijk. Laat het 24-36 uur marineren in de koelkast.




Stook de rookoven nu op met hout, ik gebruik ook van die grote kokosbriketten, die blijven lang branden en hitte afgeven. Je legt het vlees ongeveer in het midden van de rookoven. Met een kernthermometer erin om de temperatuur van het vlees zelf in de gaten te houden.

Nu is het de kunst om de rookoven brandend te houden tussen de 80-100 graden Celsius. Hij mag niet te heet en niet te koud zijn. En dit doe je circa 12-16 uur, dan zal het vlees heel langzaam garen tot het een kernthemperatuur van 80 graden bereikt. Als dat zo is dan ben je klaar. Alle interne vetten en bindweefsels in het vlees zijn nu opgelost waardoor het boterzacht is, en door het houtvuur heeft het vlees een heerlijke rooksmaak.

Je kunt het vlees op een schaal leggen. En het met 2 vorken uit elkaar trekken, zo mals is het. De zwarte bast (bark) kun je natuurlijk ook opeten en geeft een heerlijke smaak vermengd met het vlees.

Je kunt het serveren zoals je wilt, ik vind het zelf erg lekker in een wrap gecombineerd met wat kool sla en een stevige bbq saus. Zo proefde ik het jaren terug voor het eerst bij een foodtruck op north sea jazz, en die smaak sensatie is blijven hangen.

Probeer het ook eens deze zomer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Schrijf een reactie of stel een vraag.