Zoeken in deze blog

dinsdag 24 juli 2012

De allerlekkerste Saté

Ieder jaar weer vraagt iedereen me op mijn verjaardag hoe ik de saté voor op de barbecue toch altijd zo lekker krijg, ik zal daarom op veler verzoek mijn geheim dan eindelijk maar uit de doeken doen, maar eh...ssst niet doorvertellen!

Ingrediënten:
500 gram (scharrel) kipfilet in blokjes gesneden
1 ui, heel fijn gesnipperd
2-3 verse rode Spaanse pepers,  flinterdunne ringen
3 tenen knoflook geperst
2 eetlepels bruine suiker
Een flinke scheut olijfolie
2 theelepels Indiase curry pasta (Pot Pataks, Mild)
7 eetlepels Abc Ketjap van de toko
2 limoenen of 1 citroen uitgeperst
een handvol satéstokjes, in een bak water geweekt

Bereiding
Snijd de de bovenkant van de rode pepers eraf en rol ze boven een bak tussen je handen zodat alle zaadjes eruit vallen, klop nog even met de peper tegen de zijkant van de bak dan is echt alles eruit. Snijd de pepers in flinterdunne ringen.
Doe een scheut olie in een koekenpan en fruit daarin de ui knoflook en peper ringen enkele minuten. Haal dan van het vuur en doe over in een grote glazen kom en voeg de suiker, ketjap, curry pasta en limoensap toe. Goed mengen en geheel af laten koelen.
Meng de kipfilet blokjes door de marinade en laat onder af en toe omroeren zo'n 30 minuten marineren (niet veel langer omdat de kip anders door de citrus zuren al gaat garen). Rijg dan de gemarineerde kip aan de stokjes en lekker grillen boven een houtskool gestookte barbecue, heerlijk!

Een lekker recept voor warme zomerdagen, lekker met warme satésaus en een frisse Kisir, een bulgur (soort grove couscous) salade met verse kruiden.