Zoeken in deze blog

zondag 1 juni 2014

Runderschenkel gestoofd in Bier

Onlangs stond ik bij een zelf slachtende slager in Emst om wat vlees te kopen. Lag me daar toch een prachtige schenkel van bijna een pond naar me te lachen! Dus meegenomen natuurlijk en vandaag maakte ik er een heerlijke stoofpot van. Ik werd er zelf erg blij van, ik hoop jij ook als je het probeert, succes!

Ingrediƫnten:
500 gr  runderschenkel (let op dat er veel vlees aan zit, mag best een dikke zijn)
150-200 gr rookspek (stukje)
300-400 ml bier
1 eetlepel bloem
2 uien in halve ringen
2 laurierblaadjes
2 eetlepels verst tijmblaadjes
Een flinke handvol champignons in vieren
1,5 eetlepel Franse mosterd
1 eetlepel balsamico azijn
2 volle eetlepels roomboter
scheutje olijfolie
Peper en zout uit de molen

Bereiden:
Smelt een lepel roomboter in een gietijzeren braadpan, doe er een scheutje olijfolie bij en verhit tot de boter bruin is. Bestrooi de schenkel(s) met peper en zout en bak ze op hoog vuur aan beide kanten goud bruin.

Snijd ondertussen het stukje spek in dikke reepjes, ongeveer de dikte van een frietje en 2 cm lang. Neem de schenkel uit de pan en leg op een bord. Bak dan de spekreepjes goudbruin in het braadvet.

Neem ook deze weer uit de pan op een bord. Bak in het braadvet de halve uienringen, wanneer ze beginnen te kleuren doe je de champignons en de tijmblaadjes erbij. Bak nog even door en smelt nog een lepel roomboter in de pan erbij.

Voeg een flinke eetlepel bloem toe en bak die even mee. Blus de jus nu af met het (koude) bier en meng tot een mooie saus ontstaat. voeg nu het spek, de mosterd, laurier en het balsamico azijn toe, even goed roeren en dan de schenkel voorzichtig in de pan erbij.

Aan de kook brengen die handel en het vlees in zo'n 2,5 uur op heel laag vuur en een sudderplaatje boterzacht laten worden. Af en toe voorzichtig roeren, en als de merg zacht is deze met de achterkant van een houten lepel uit het bot in de jus duwen.

Ik serveer er nieuwe aardappeltjes en sperziebonen bij, maar je kunt het natuurlijk met van alle combineren.

probeer het en eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Schrijf een reactie of stel een vraag.